
Min bok ”Riggat! Så undviker du köpfällorna” finns nu inte bara i diverse datorer utan även i fysisk form, i en tryckt bok. Här har jag just varit med om att packa upp dem på bokförlagets Ordfronts kontor, flankerad av förläggaren Pelle Andersson och koordinator Sofia Gustafsson. Författare känner igen den där känslan av euforisk glädje, blandad med en nypa skräck (tänk om texten är uppochner eller det saknas något viktigt parti…). Men mest glädje, med tanke på hur mycket slit, vankelmod, själ och hjärta som ligger nerplöjd i de hundratals tryckta sidorna. Mitt projekt startade våren 2024. Den 15 oktober släpps den i handeln.
För min del ser jag fram emot lanseringen, och att den både ska göra NYTTA och väcka DEBATT. Det är tuffa tider för konsumenterna med fulsälj, bluffar, trix på nätsajter, luriga avbetalningar, reklam som ger sken att vara obetalt tyckande av influensers och mycket annat. Precis innan boken gick i tryck kom Konsumentverkets rapport med titeln ”En oönskad, olämplig och djupt problematisk affärsmetod”. Myndigheten föreslår totalförbud, vilket är något helt annat än de tyckte för några års sedan. Men problemen har helt enkelt fortsatt att växa, branschen har misslyckats med att bringa ordning och som sagt, det är redan från början ett problem att vi blir störda när vi minst anar det och ska behöva ta ställning till både luriga och komplicerade avtal. I boken ger jag en bakgrund till hur det blev så här, och beskriver också branschens intensiva lobbying (som lär gå på högvarv just nu). Det finns en lista på företagslobbyisternas vanligaste argument i boken, med rimliga motargument från oss på konsumentsidan. Kanske läsning för konsumentminister Erik Slottner…
Varför ägnade jag ett och ett halvår av mitt pensionärsliv att skriva en bok? Ja, ni som känner mig vet att jag tycker det här med rättvisa och rimlighet är centralt, att vi har för lite av det. Jag såg det som ett privilegium att få sammanfatta insikter och erfarenheter från ett arbetsliv och få det publikt utgivet. För att citera en del av mitt förord:
I grunden handlar det om rimlighet, om rättvisa, om demokrati. Att alla vi konsumenter ska kunna hänga med, vara en del av samhället. Och – att marknaden ska fungera bättre.
Det behövs en helt annan balans i makten mellan näringsliv och kund. För mig är det fullständigt obegripligt att det som kallas konsumentpolitik inte har en mycket starkare ställning och mer resurser än det har idag.
Det handlar inte om att vara emot marknadsekonomi eller emot reklam. Den enskilde har naturligtvis ett stort ansvar för det den köper och väljer. Men det måste finnas gränser för hur förberedda, pålästa och misstänksamma vi ska vara i varje stund av livet. Det ska inte vara ett heltidsjobb att vara konsument.
Det är dags att vända på strålkastaren och mycket tydligare peka ut de aktörer och de strukturer som riggar systemet. Som gör att vi leds in på fel vägar och fråntas våra pengar.
De har också ett ansvar. Ett stort ansvar. Det är vad den här boken handlar om. Jag har velat skriva den länge.