Vändning hos public service..?

Från SVTplay om den nya konsumentserien "Modeinfermno"

Media har länge varit riktigt usla på fördjupande konsumentjournalistik. Är det så att vi skönjer en vändning, i alla fall hos public service..?

Mat, banker, kläder, elprylar och annat som rör vår vardag som konsumenter – det var länge stora frågor i media. Tidningar, radio och Tv hade särskilda redaktioner och reportrar som enbart sysslade med konsumentjournalistik. Jag var själv en sådan på kvällstidningen GT under 80-talet och det kommande decenniet hade Dagerns Nyheter, Göteborgs-Posten och många landsortstidningar sådana avdelningar, som servade läsare med handfast, användbar, konkret vardagsinformation. I TV sände Plus en hel timmes fördjupning i form av ”Plus” på bästa sändningstid med ikonen Sverker Olofsson, ”REA” lärde hela generationer småttingar att ifrågasätta och stå på sig. I radion fanns en särskild del av Ekot, KonsumentEkot.

Men en bit i på 2000-talet hände något. Avdelningar lades ner, journalistiken inriktades på annat, inte minst på ekonomi. Oftast med ett företagsperspektiv. Trots att det behövs kanske mer än någonsin, när det blivit allt mer komplext att vara konsument. Även public service tonade ner, lade ner ”Plus” år 2020, det enda som är kvar är hedervärda ”Plånboken” i P1 med en halvtimmes program på onsdagsförmiddagarna.

De gånger konsumentvara inslag dyker upp i nyhetsflödet är det ofta korta noteringar om matprishöjningar eller nya former av bankbedrägerier. Bra – men folkbildande och fördjupande? Nja. Jag skulle till och med vilja använda ordet svek. Med tanke på behovet av klarläggande, medvetandehöjande, vägledande artiklar och in slag. I en mörk, osäker och bullrig tid.

SVT:s »Uppdrag granskning« och TV4:s »Kalla fakta« har någon enstaka gång grävt i konsumentfrågor men de skulle kunna göra mycket, mycket mer allt som mörkas och drabbar oss i vardagen. Det finns exempelvis ett vidöppet fält att skildra hur starka lobbykrafter försvårar och försämrar för oss konsumenter, som jag beskriver i min bok ”Riggat! Så undviker du köpfällorna!”.

För mig är det en gåta att inte fler mediechefer satsar på denna typ av handfast, användbar, folkbildande vardagsjournalistik. Men även på 2020-talet har den svårt att mäta sig med ekonomi- eller kriminaljournalistiken. Det ligger kvar en air av »kastrulljournalistik«, ett uttryck som myntades när det nästan uteslutande var kvinnor som tog sig an frågorna.

Men kanske, kanske anar vi ett skifte. Eller jag vet inte riktigt hur jag ska tolka SVT:s nya satsning ”Modeinferno” där programledaren Emily Dahl (som själv pitchat in serien) avslöjar en av de branscher som har mest att skämmas för i termer av att kränga billigt skräp som förstör planeten och innebär slavliknande arbetsvillkoren för barn och vuxna. Den klassiska rubriken ”Så blir du lurad” lockar, även om första programmet mycket handlade om att skilja en äkta Gucci-väska från en falsk (kanske inte riktigt vardag för flertalet). Men det fanns också glimtar från slavfabriker och ett redigt djuplodande resonemang plus handfasta tips, vilket lovar gott inför fortsättningen.

Sedan får vi se om det är början på en trend eller ett bloss i mörkret. Möjligheterna för djuplodande avslöjande konsumentjournalistik har kanske aldrig varit så bra.

Så vad väntar ni på..?

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *