Nedriven ledning, upprivna resenärer

Vintern har inte ens börjat och tågresenärerna – detta prövade släkte – drabbas redan av föreningar och krångel. Det är sorgligt att se, och inte minst sorgligt är det att se hur illa SJ sköter hanteringen av drabbade passagerare. Framför allt gäller det informationen. Jag tror det finns en förståelse för nedrivna ledningar, tekniska fel och olyckor men när det inte går att få ett vettigt besked om hur länge man ska vänta, då tröttnar även de mest entusiastiske rälsvännerna. SJ är helt enkelt illa skött, man skulle tro att ”nedriven ledning” även gäller tågbolagets inre organisation. Eller möjligen ”uppgiven ledning”.

Ibland blir det som en svart fars. Jag beskrev i ett tidigare inlägg en resa hem från Karlstad, nu har jag drabbats igen. Eller rättare sagt, denna gång var det dottern, som skulle hem från lantstället till Stockholm. På stationen i Hässleholm rådde trängsel, förvirring och frustration eftersom tågen till och från Malmö stoppats till följd av just nedriven kontaktledning. Frusna familjer väntade på blåsiga perronger, rykten surrade. På själva stationen fanns ingen att fråga, bara Pressbyrån höll öppet för att sälja läsk och numera också ta 30 kronor för att skriva ut en biljett åt SJ eftersom SJ monterat bort sin automat utan förvarning (värt en egen krönika, det ska tydligen höjas till 50 kronor nu också…). Högtalarna molteg om framtiden för alla som köpt biljett till Stockholm. Folk vågade knappt gå på toaletten, eftersom tåget plötsligt kunde dyka upp.

Tidigare tåg på dagen hade varit uppemot fyra timmar sena. Ett stort gäng befann sig på fel perrong, skylten vid spåret gav hopp om att tåget snart skulle dyka upp men i själva verket väntade ett ersättningståg vid annan perrong. Detta framkom bara genom att en person med SJ-emblem dök upp en stund och informerade dem som stod närmast. Andra stod kvar och fortsatte väntan. Det gäller att ha tur här i livet…

Så småningom dök ett tåg upp från Stockholm, folk klev av och en konduktör stack ut huvudet och meddelade att detta tåg skulle vända och ta de som köpt biljett till tåg 544 mot huvudstaden igen. Dottern hade rätt tågnummer, klev ombord och kom en dryg timme försenad till huvudstaden.

Det var nu inte hela världen för just henne, men det är som sagt sorgligt att inte SJ kan sköta sig bättre. Uppenbart informationshaveri i kombination med utdraget strul och opålitlighet är inget som resenärer i längden kommer att acceptera.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *