Hopplös jakt med nya avgifter

När vi kan njuta av all världens musik och film var och när som helst uppstår nya bekymmer för dem som bevakar upphovsmännens- och -kvinnornas rättigheter. Teknikens raketfart gör att gamla betalningsmodeller snabbt blir föråldrade. En gång införde man en ”kassettskatt”, som idag tas ut på DVD- och CD-skivor samt mp3-spelare. Däremot tas den inte ut på mobiltelefoner, USB-minnen och hårddiskar, där mycket av allt nedladdat finns idag. Så vad göra? Jo, organisationen Copyswede försöker skugga utvecklingen genom avgifter just på dessa ”nya” lagringsmedier. De avser att köra igång redan 1 april och menar sig ha stöd i lagen. Det har lett till ett ramaskri – dels från elektronikbranschen, dels från många konsumenter. Särskilt som en extern hårddisk skulle kunna bli flera hundra kronor dyrare genom tilltaget. Så vad tycka om detta? Jo till att börja med: Självfallet ska upphovsrättshavarna ha betalt. Frågan är om detta är det smartaste sättet. Det nya tilltaget slår ganska vilt omkring sig – externa men inte interna hårddiskar, mp3-spelare men inte mobiltelefoner. Dessutom infinner sig frågan om det moraliskt riktiga i att ”dubbelbeskatta” alla dem som lagligen laddat ner betald musik på sin externa hårddisk, vars pris höjts med kanske 40 procent på grund av den nya avgiften. Ovanpå detta är det ju en högst temporär åtgärd. Streaming och molntjänster får allt större genomslag och avgifter på fysiska lagringsmedier kan snart bli ett slag i luften. Så de nya avgifterna känns – hur ska jag säga – en smula desperata.

Lästips: Sveriges Konsumenter har tillsammans med BEUC tagit fram digitala rättigheter.

3 svar på ”Hopplös jakt med nya avgifter

  1. Privatkopieringsersättning handlar inte om att upphovsmännen ska få betalt. Det är en kompensation som upphovsmän som privatkopieras har rätt till, eftersom kopieringen ger ett slags marknadsstörning. När de kopieras utanför marknaden uppstår ju ett inkomstbortfall.

    Ersättningssystemet är nu ungefär 30 år gammalt och omfattar en rad produkter, nya kommer fortlöpande. Copyswede och mobiltelefonbranschen diskuterar till exempel mobiltelefoner. Så ”desperat” är inte en särskilt lyckad beskrivning. Systemet kommer nog i kapp utvecklingen men har av förståeliga skäl en viss tröghet. Branschen och Copyswede förhandlar nämligen om varje produkt. Läs mer om detta på http://www.copyswede.se.

  2. Tack för kommentaren. Har dock lite svårt att se skillnaden mellan ersättning och kompensation, idén är ju att de ska få betalt för sina verk på något sätt.

  3. Det är ingen skillnad på ersättning och kompensation. Däremot är det skillnad på ersättning/kompensation och betalning.

    Att, som Sveriges Konsumenter (http://www.sverigeskonsumenter.se/Vad-vi-gor/Aktuellt/Tveksam-avgift-for-USB-och-harddiskar/) gör, kalla privatkopieringsersättning för ”dubbel betalning” är därför fel. Dubbel betalning är att betala 100 kr två gånger för något. Inte att betala några kronor för att få kopiera och ge bort samma sak till en kompis.

    Det är förstås olyckligt att elektronikbranschen inte samarbetar. Där har Sveriges Konsumenter rätt. Branschen är ersättningsskyldig och har som sådan rätt till nedsättning av ersättningsnivån. Det avgör ju också hur stora påslag elektronikhandeln kan göra mot kund på dessa produkter. Men smyghöjningar har noterats: även interna hårddiskar och andra typer av minnen har höjts hos vissa handlare, trots att de inte betalar ersättning för dessa.

    För övrigt borde elektronikhandeln sluta att föra över sina kostnader som en punktskatt. De kan lika gärna lägga kostnaderna som overhead som de gör med t ex miljöavgifter.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *