Skam med pyttetexter på livsmedelsförpackningar

Vad står det egentligen på förpackningen? Det är troligen en av de allra vanligaste frågor vi konsumenter ställer oss i en livsmedelsaffär. Jag vill påstå att alla i det här landet då och då råkar ut att för att inte kunna läsa vad maten eller drycken innehåller. Själv är jag 53 år och har hyfsat god syn, men titt som tätt tvingas jag ge upp. Bokstäverna är för pyttiga,  kontrasten rena skämtet och typsnittet nästan medvetet valt för att försvåra läsningen. Dålig belysning i butiken gör det inte precis enklare.

Det är en fråga som följt mig och Sveriges Konsumenter genom många år. Som kan göra många i våra medlemsorganisationer fullständigt rasande och förtvivlade. Och egentligen är det helt otroligt. Vi VILL veta vad maten innehåller, vad den har för näringsvärden, hur den tillagas, var den kommer ifrån. Vi VILL göra medvetna val. Är av allergiker MÅSTE vi vara säkra på att slippa nötten, mjöl, mjölk… Ändå möts våra rättigheter av en förbluffande nochalans. Vi FÖRVÄGRAS denna information. Den döljs genom tafflig, pyttig text som bryter mot allt som man lär sig dag 1 på vilken typografiutbildnig som helst. Ofta staplas felen på varandra – liten text i långa rader med usel kontrast. Handel och industri tar inte sitt ansvar. De SVIKER konsumenterna genom att BLUNDA  för problemet. Ofta under förevändningen att ”det får inte plats”. Svar: Skitsnack, det får den visst. Om viljan finns. Ta bort lite bilder, minska antalet språk. Eller minska antalet tillsatser…

Sveriges Konsumenter och Konsumentföreningen Stockholm tar nu tag i problemet genom kampanjen ”Större text, tack!”. Se hemsidan och debattartikeln t ex.hoppas att många konsumenter hänger på och hjälper oss att pressa handel och industri. För det här har pågått alldeles för länge. Det är en SKAM att vi så ofta får klara problem att ta reda på bland det det mest självklara – vad maten egentligen innehåller. Och det här drabbas inte bara dem somär synsvaga, det drabbar oss alla. Och ansvaret delas av flera. Inte minst reklambyåerna och designmakarna tillhör dem som verkar tycka att konsumentinformationen på förpackningen mest är i vägen. Livsmedelsverket skulle också kunna göra mycket mer för att driva frågan. Så skäms ni också!

3 svar på ”Skam med pyttetexter på livsmedelsförpackningar

  1. Hej Jan, det har varit en hektisk dag med massor av TV och radiointervjuer, samtal etc, Kul att vi har fått ut budskapet, och kul att många företag har nappat. Jag är säker på att det kommer att bli bättre, att vi slipper kisa oss igenom pyttig text.
    Min aha-upplevelse för dagen är att barnmatsburkarna är riktiga värstigar! Har just nu Ulfs barnbarn, Kajsa 9 månader, som bor hemma hos oss. Jag har gått igenom alla burkar som står i kylskåpet. Eländigt! Jag missade barnmatshyllorna när jag kollade förpackningar i butikerna, sönerna flyttade hemifrån för flera år sedan så det har inte varit aktuellt om man så får säga. Tack för bra samarbete i frågan!!! Om ett halvår blir jag förvånad om det inte ser bättre ut på butikshyllorna!

  2. Hej
    Ja, tack för bra samarbete!! Det ger mersmak. Och jag är också optimist, tror att detta var en rejäl väckarklocka. Barnmatsburkarna förvånade mig också. Visserligen är de små, men det finns definitivtvplats över. Och få grupper är ju mer angelägna och undrande över innehållet än småbarnsföräldrar

  3. Pingback: Pyttetexterna på mat – mycket kvarstår | Bertoft.se

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *