Det är skillnad mellan att ha rätt och att få rätt som konsument. Ändå lever vi i Sverige som har ett ovanligt fiffigt system för att pröva tvister med hantverkare, bilverkstäder, mobilsäljare, resebyråer etc. Det är myndigheten Allmänna reklamationsnämnden (ARN) som ska pröva billigt, snabbt och rättssäkert och som förhoppningsvis får efterföljande i hela EU. Tre av fyra företagare följer deras rekommendationer, än mer blir det i och med Råd & Röns svarta lista.
Härom dagen var ARN:s chef på besök på vårt kontor och berättade då bland annat om deras språkreform. Besluten är fortfarande avfattade på onödig krånglig svenska, som i värsta fall varken konsument eller företagare förstår. Några exempel: ”vunnit bifall”, ”bestritt yrkandet” ”åtgärda bristen”, ”åsamkats skada”. Lika väl som man som konsument har rätt till begripliga avtalsvillkor har man rätt till myndighetsbeslut som inte kräver högskolepoäng i juridik. Så kör hårt, ARN!