ICA-stämman är en av årets megahändelser inom handeln. ICA har halva marknaden och omsätter närmare 60 miljarder i Sverige, eller i snitt årligen 6500 kronor per konsument, ung som gammal. Läskigt stora med andra ord, knappast sunt för konkurrensen. Deras årliga stämma var därefter, en jättefest på Älvsjömässan i Stockholm. Förutom tal av celebriteter som Sven-Otto Littorin (som berömde ICA för satsningen på funktionshindrade) ägnades mässan åt pep-talk som ”Vi ska ha det bästa erbjudandet för kunderna” och ”Kunden i centrum”. Lite intressant var ledningens förment lösa tankar att ICA i framtiden skulle kunna vara både fastighetsmäklare och second-hand-butiker. Men så… mitt i allt detta kom dagens märkligaste uttalande: ”Svensk handel är till för att skapa behov.” Sagt av Claes Göran Sylvén, ICA-handlarnas VD. Skapa..? Han kunde ha sagt MÖTA eller MOTSVARA behov. Men han sa skapa, inte en utan flera gånger.
Möjligen var det en felsägning. Men jag tror inte det. Hur var det nu med ”kunden i centrum..?”