Centern på konsumentoffensiv?

Såg vi ett nytt konsumentparti födas idag? Maud Olofsson gick ut hårt mot elbolagen på Dagens Nyheters debattsida. Det handlade bland annat om den fjärdedel av elabonnenterna som inte valt aktivt och därför får mycket dyrare tillsvidarepris. Ett ständigt påtalat problem ända sedan elmarknaden avreglerades för 15 år sedan. Som ingen gjort någonting åt. Nu skriver den borgerliga regeringens näringsminister: ”Därför vill jag och Centerpartiet reglera elhandelsbolagens prissättning. Syftet är att garantera ett skäligt elpris också för kunder som inte gjort ett aktivt val. Det är ett första steg i att stärka konsumenternas ställning.” Vi väntar spänt på de fortsatta stegen. De behövs. Man kan med fog fråga sig vad vanliga småkunder egentligen vunnit på denna avreglering. Och vad dagens usla konkurrens egentligen kostar oss.

Intressant är att utspelet kommer från ett av de små partier som nu omprövar sin egen politik, eftersom den gamla lett till vikande stöd och ett lätt offer för den moderata ångvälten. Och så väljer Olofsson en konsumentfråga. Klokt, tror jag. Konsumentfrågorna är ett oexploaterat politiskt fält, där det finns stora möjligheter för den som tar för sig först. Månne något att plocka upp för andra partier i kris? Vem hinner först?

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *