Vår kritik av bankernas styrda så kallade rådgivning och miljardskojeriet kring detta har fått mycket uppskattning. Finansbranschen har ju redan från början ett bottenförtroende och artikeln på DN Debatt igår gjorde väl inte saken bättre. Bankföreningen känner sig uppenbarligen trängd och kallade i SVT Morgon i morse artikeln för ”överdriven”. Nå, fakta talar för sig själv, liksom det uppenbart ologiska och orimliga i att den som ger råd får mer betalt om kunden väljer något dyrt som dessutom kan vara ofördelaktigt och obegripligt för konsumenten. Här är ett av de mail jag fått, från en före detta bankanställd: ”Bra att du driver frågan om ”rådgivning” i bank. Jag har jobbat i en bank under några år. Det är ju också så att banksäljarna har krav på sig att sälja in ett visst antal av en produkt per månad, och interna tävlingar i säljande, inte bara provision. Försäljningen påverkar i förlängningen lönen och möjligheter till avancemang. Det kan ju inte vara seriös rådgivning att ”alla” ska rekommenderas samma produkt under en månad?” Alltså: Detta är ett struktur- och systemfel där samhället behöver gå in och stötta, för att undvika stora skador längre fram. Se även min blogg igår om hur ett system med oberoende rådgivning för alla kan se ut. Vi räknar nu med att de politiker som svarat på vår enkät och uttalat sig i frågan, stöder våra krav och fortsätter att driva den om och när de blir valda.
Du är inne på finansieringsfrågan för oberoende rådgivning och det är centralt, då det är där skon klämmer.
det är nämligen inte någon som vill betala lön till till en anställd som säljer produkter som inte matcher lönekostnad + vinst. Det finns internetdepåer, självserviceprodukter mm hos många aktörer, som dock inte ens medger telefonsupport kostnadsmässigt.
Det vet jag efter att ha varit med om att utveckla sådana under många år.
Problemet med att helt ta bort ersättningar är att de obeorende mäklarna måste ta betalt på annat sätt – nivån kommer ligga på mellan 1200 – 2000 kr/h.
Det är ytterst få som kommer vilja ta den kostnaden. Det går också på tvärsen mot det konsumenter önskar – en oberoende och kostnadsfri rådgivning.
fortsätt finansieringsdiskussionen och börja klä det i siffror och antal rådgivningstimmar etc. Då kan vi komma någonstans.
Tack för synpunkt. Två svar: Finansieringen skrev jag om i förra bloggen, det är ett långsiktigt allmänt intresse att alla får tillgång till oberoende rådgivning, därför bör staten gå in och finansiera en bastjänst för alla. Eventuellt bör finansbranschen vara med och finansiera. Sedan är det också en fråga om att få konsumenterna medvetna om att rådgivning inte är gratis, men att notan om det går till provision kan bli mycket högre än om du själva betalar en eller två tusenlappar för sant oberoende råd.