För lite och för långsamt. Oläslig text på många förpackningar – trots att ingen numera kan vara okunnig om problemet. Så kan man sammanfatta vad som hänt sedan vi och Konsumentföreningen Stockholm granskat texten på livsmedelsförpackningarna våren 2011. Nya resultat släpps idag. Klart är att mycket har blivit bättre, en hel del företag tycks ha vaknat till och bättrat sig. Men vissa har inte brytt sig. Och när jag gick en runda i fyra affärer förra veckan hittade jag en hel rad förpackningar med pytteliten text som vi inte uppmärksammade förra gången. Gå ut själv och titta på Bongs buljonger, Santa Marias kokosmjölk, Philadelphia-ost och Slotts tomatpuré på burk och se hur illa det fortfarande kan vara. Många verkar alltså fortfarande sova. Så vi tar det en gång till: Att inte ha läsbara texter är ett svek mot konsumenterna och i de värsta fallen ett lagbrott. För allergiker kan det bokstavligen gälla livet. Kan man inte läsa vad det står blir ju texten tämligen meningslös. De förbättringar som skett räcker inte. Tillverkarna, handeln, designbyråer och andra ansvarig måste skärpa sig och snarast göra information vi behöver och självklar rätt till fullt tillgänglig. Livsmedelsverket måste också ta frågorna på större allvar.
För drygt ett år sedan skrev jag en ilsken blogg om läget då. Tyvärr kvarstår en hel del av den ilskan. Det borde inte vara så. Läget ute i hyllorna borde vara betydligt bättre.