I helgen drabbade partiledarna samman i SVT:s valdebatt. Det blev mycket fokus på de tunga politiska frågorna, inte minst vård, skola och integration
Totalt frånvarande var hur partierna vill värna och stärka oss som konsumenter.
Vi tänker reparera det genom Konsumentduellen på Kulturhuset den 29 maj.
För konsumenternas väl och ve är i allra högsta grad en politisk fråga. Hur säker maten ska vara, hur bankerna kan bete sig, hur länge vi ska få reklamera en vara, hur vår personliga integritet skyddas på internet, hur det ska bli lätt att välja rätt, det vill säga bra för såväl oss själva som planeten. Hur ska vi känna oss trygga i delningsekonomins spännande tjänster? Eller för att tala om skolan – hur ska dagens barn få stöd att bli kaxiga och kunniga konsumenter så att alla kan ta för sig och inte bli lurade och vilseledda? Hem- och konsumentkunskap.
Konsumentpolitiken griper in överallt. Det visar vi också med våra 46 lösningar för en stark och hållbar konsumentpolitik. Intresset för denna skrift har varit stort under våra träffar med centrala riksdagspolitiker under våren. Vissa av våra lösningar håller på att bli reell politik, som till exempel ränte- och kostnadstak för snabblån, som riksdagen klubbade förra veckan (äntligen!). Och snart blir det striktare för telefonförsäljarna (äntligen – igen!).
Men mycket återstår. Och här skiljer det en hel del mellan partierna.
Hur – det tänker vi visa.
Dels genom en enkät som partierna håller på att fylla i just nu och som snart ska publiceras.
Dels genom Konsumentduellen, en debatt på Kulturhuset i Stockholm den 29 maj klockan 14.00-15.20. Mycket välkommen dit, du som har möjlighet. Det är kostnadsfritt och en möjlighet att vara med i den enda publika debatt som sker just med konsumentfrågorna i fokus. Alltså sådant som berör allas vår vardag – maten, plånboken, miljön, hälsan, prylarna, reklamen, e-handeln…
Här behövs besked, så att vi kan väga in politikernas ställningstagande när vi lägger vår röst i september. Väljarna har en lång rad intressen och roller. Men konsumenter – det är vi allihop.
Arlas mjölkpris i Sverige är ca 50% högre än Arlas mjölkpris i övriga EU.
Detta beror på att den centerpartistiska ministern Annie Lööf gav Dan Sjöblom – dåvarande GD i KKV – i uppgift att godkänna Arlas övertagande av Milko. Arla (ett företag inom lantbrukskooperation och Centerpartiet närstående) har genom detta beslut fått en Dominerande ( ca 80% ) ställning inom svensk mjölkdistribution och är därmed prisledande – KKV 445/2011. Denna kontroversiella rapport har hemligstämplats av KKV – och är fortfarande efter 7 år hemligstämplad. Centerpartiet är inte ett liberalt parti som man vill få det att framstå – i stället verkar man protektionistiskt för att skydda sina huvudfinansiärer inom LRF – Arla, Scan, Lantmännen…….
Genom Konkurrensverkets ursprungliga beslut 2011 har svenska konsumenter av mjölkprodukter betalat ett överpris på ca 1 miljard SEK per år som gått till Arla AMBA i Veijby i Danmark och därmed inte nått de svenska leverantörerna.
Hittills har Näringsdepartementets/KKVs agerande kostat svenska konsumenter ca 7 miljarder. Frågan har till skillnad från Volvo/Scania – affären inte förts vidare till EUs konkurrensmyndighet. Arla fortsätter utöka sin dominansstratergi genom uppköp av ytterligare företag/varumärken på den svenska marknaden med kraftiga prishöjningar som följd (ost o smör t ex) – KKV 393/2017, 210/2017, 317/2016, 663/2015 och 630/2015.