Det var härligt och samtidigt lite vemodigt att se den timslånga Plus-finalen på TV ikväll. Till hösten börjar Plus, version 2, det vill säga utan Sverker. Egentligen är det otroligt att en västerbottnisk folkbildare kan få kultstatus i dessa tider av yta och styling. Men utan hans personlighet och patos hade nog programmet inte blivit lika framgångsrikt. Det blir inte lätt att ta över efter en man som fått ett eget ord i Svenska Akademins ordlista (”sverka”). Så tack Sverker, tack redaktionen och tack SVT som haft förstånd att lägga programmet på attraktiva platser i TV-tablån. Plus har bidragit till ökad konsumentmakt, inte bara genom de fall som lyfts fram utan att de gett andra lurade människor kunskap och mod i barm. Men det har också satt konsumentjournalistiken tydligt på kartan. Vilket behövs. För alldeles för få tidningar, radio- och TV-kanaler satsar alldeles för lite på denna tydliga nytto- och underdog-journalistik. ”Vi har inte resurser” svarar man. Skitsnack, flytta folk från ekonomiredaktionerna. Mer konsument- och mindre direktörsperspektiv behövs. Lär av Plus. Och andra fyrbåkar, som Göteborgs-Posten och Råd & Rön. Och snälla SVT, fortsätt att satsa på ett starkt Plus som tar tydligt parti för konsumenterna, som förklarar och inspirerar. Det behövs, nu mer än någonsin.