Känner du dig otillräcklig som konsument? Många känner det som att ett tungt ok läggs på våra axlar. Vi ska inte bara välja det smartaste elavtalet och bästa teleoperatören utan vi ska även rädda klimatet, miljön, djuren, arbetsvillkoren i tredje världen. Känner du så vill jag bara säga – gör inte det. Om det läggs orimligt mycket press på oss för att säkra marknadsfunktioner och planetens fortlevnad så är det inte vårt fel om det inte funkar. Det finns inga perfekta konsumenter som bara väljer smart och rätt. Sådana djur finnas bara i teorin och skulle behöva använda dygnets alla vakna timmar att sätta sig in märkningar, teknik, nutrition, avtalsjuridisk etc etc. Livet består av annat. Även vi som arbetar dagligen med konsumentfrågor gör mängder av felval och kan också luras av försåtlig reklam. Det är bra att vara en medveten konsument men det ska vara rimligt. Att politiker och näringsliv pekar på oss, att vi vanliga människor ska lösa deras problem är fel och fegt. Näringslivet ska inte skylla på ”låg efterfrågan” för att inte ta ansvar för hållbar utveckling eller begripliga tjänster. Politiker kan inte önsketänka om aktiva konsumenter som ursäkt för att fatta nödvändiga beslut om lagar och tillsyn. Vill du vara en medveten och ”god” konsument kan du börja med några enkla regler: Köp KRAV- och Rättvisemärkt där det finns. Ät mindre kött. Spara energi. Köp inget som du inte tänkt köpa innan telefonförsäljaren försöker få dig på andra tankar. Låna, hyr och köp andrahand istället för att köpa nyproducerat. Bind inte upp dig i alltför långa avtal. Var försiktig med dina personuppgifter. Spara alltid kvittot.Ta inga snabblån. Lär dig att du har tre års reklamationsrätt. Välj elavtal – vilket som helst, bara du inte stannar i svindyra ”anvisningsavtal”. Var lite sunt skeptiskt. Och tänk på att det bästa i livet är gratis och inte faller under några konsumenträttsliga lagar – naturen, vännerna, kärleken…