Vilse i valfrihetsdjungeln var uppenbarligen precis rätt tema för Almedalen. Det upptäckte vi igår när Sveriges Konsumenter höll seminariet på högskolan i Visby. Nästan hundra personer ”knödde” sig in i lokalen och flera fick vända i dörren. Fyra namnkunniga personer fanns i panelen: Åsa Romson, Anna Maria Corazza Bildt, Ardalan Shekarabi och Barbro Westerholm. Bakom dem på whiteboarden hade vi skrivit rubriker på alla de marknader där konsumenten nu ska orientera sig i – allt från pensioner till taxi. Alla djungler var och en på sitt sätt. Det blev också en intensiv debatt och som moderator (tillsammans med Örjan Brinkman) var det en av de roligare jag lett. Alla var på hugget verkligen och vi hade kunnat hålla på en timme till utan några som helst problem. Men vi lyfte frågan, debatten lär gå vidare om hur mycket en alldeles vanlig konsument rimligen klarar av. Alla har ju inte kunskap, tid och intresse för att göra alla dessa val. Och det måste finnas ett bra svar: Vad händer om man INTE väljer? Ska man då få skräpalternativet? Ett ultrakort referat skulle kunna se ut så här: Corazza-Bildt: Öka valfriheten, inte minst genom att göra det enklare och säkrare att handla på den inre marknaden. Barbro Westerholm: Nu måste vi ta hand om den valfrihet vi uppnått och förenkla för konsumenterna. Shekarabi: Konsumenterna behöver kraftigt stöd, möjligen ska man överväga att reglera eller t o m återreglera. Romson: Det är viktigt att även lyfta in konsumtionen och hållbarhetsaspekterna, hur konsumenterna kan få ett ökat stöd där. Åtminstone de tre sistnämnda underströk kraftigt den ideella sektorns potential att vara ett starkt stöd för konsumenterna. To be continued…