Ett av mina absoluta favoritprogram i radion är Spanarna, en riktig långkörare där Ingvar Storm lättsamt och elegant leder en framsynt panel. Det är fnissigt, charmigt, verbalt hisnande och ofta träffsäkert. Som nu senast, när Calle Norlén bjöd på betraktelsen att ”dumheten blivit dygd”. Utgångspunkten var Lena Ackebos satiriska tecknade serier om hur reklam och konsumtionshets gradvis hjärntvättar oss – något som jag instämmer i är både hejdlöst roligt åt och ångestframkallande. Ett annat exempel var den hejdlösa marknadsföringen av nya Iphone 4. Hur kan man köa i ett dygn i ösregn för att få en telefon som man i princip redan har, som man sedan snällt marknadsför på Facebook utan att det kostar Apple en spänn?
Just det här diskuterar vi alldeles för lite. Jag själv oroas över det sluttande planet, där kommers och shopping liksom blir själva livets mening och det som är icke-kommersiellt och gratis (naturen, till exempel) inte har en chans att hävda sig. Jag menar inte att moralisera, blir bara väldigt trött och efterlyser en mer grundläggande debatt om kommersens kvävande inflytande. Förutom att det inkräktar på våra liv har det ju faktiskt en rätt trist inverkan på jordens resurser och möjligheten till en hållbar framtid.