Vägen till en hållbarare konsumtion

Stora miljöskador, rovdrift på arbetare, reklam som uppmanar till kortsiktigt slit och släng – kläder är ett av de tydligaste exemplen på hur ohållbart och osmart vi alla egentligen konsumerar. Vi har fjärmat oss från gammal hederlig hushållning till en illusion av att allt är billigt, allt är oändligt. Sällan har det visats så tydligt som i Sveriges Konsumenters treårsprojekt ”Stilmedveten”. I lördags var jag med på invigningen av projektets utställning i Borås och jag kan bara rekommendera alla: Se den! Ni som bor i eller passerar norra Norrland i höst kommer att lyckliggöras då utställningen står i Luleå. Här visas på hur galen vår produktion och konsumtion är idag och att vi faktiskt kan göra en hel del som konsumenter. Projektet har också en mycket användbar (och snygg) hemsida.

IMG_6878Ett exempel var den illustrativa högen med 162 kilo kläder. Så mycket slängs varje timme – av boråsarna (!). Här syns den med utställningskoordinator och bloggaren Anna-Lisa Persson (och professor Karin M Ekström i bakgrunden).

En annan  var den IMG_6885”systyga” där alla och envar kunde testa på livet som kambodjansk sömmerska och jämföra hur pyttelite hon tjänar på slitet och hur jättemycket modekedjan tjänar. Andelen av ett plaggs pris som är lön till arbetaren är så försvinnande lite så att alla argument om att man inte ”har råd” att betala en rimlig levnadslön faller platt. Här sviker klädkedjorna fortfarande.

Vi konsumenter kan göra massor. Men det är samtidigt viktigt att inte hela bördan läggs på os. Politiken måste på många sätt undanröja hinder gör hållbar konsumtion och företagen kan också göra mycket mer, vare sig det gäller textilier, livsmedel, leksaker, hemelektronik eller för den delen  resor. Vissa branscher har kommit en bra bit, andra har knappt vaknat.

När jag pratade vid invigningen igår gav jag sex råd, hur vi kan använda vår konsumentmakt: Alla börjar på B:

  1. BEHÄRSKA – sätt dig in i frågorna, kolla upp urvalet, ställa de nödvändiga frågorna.
  2. BRYTA – utmana invanda tankemönster, normer, reklamhets, dina egna vanor. Måste du köpa nytt?
  3. BRÅKA – fråga och protestera hos företagen. Mailen är ett underskattat medel för konsumentmakt. Tio mail är en ”folkstorm” för många företag…
  4. BELÖNA – stöd de goda initiativen, handla hos de goda företagen.
  5. BERÄTTA – vad du lärt dig behöver någon annan veta. Berätta på sociala medier, till kompisar, vid möten. Marknadsekonomin bygger på att konsumenterna är informerade, hjälp till i den processen.
  6. BONDA – modernt uttryck för att gå samman med likasinnade. Bilda Facebook-grupper, bilda nätverk, bilda en förening eller gå med i en som redan finns. Det skapar ett större tryck på företagen att vara schyssta mot miljö, människor och djur, det ökar farten i omställningen.

Och slutgiltigt – kom ihåg att DU KAN GÖRA SKILLNAD.

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *