Igår var lite av en milstolpe i Sveriges Konsumenters historia. En ny handlingsplan klubbades vid årsmötet. Det är en vision som sträcker sig ända fram till 2020 och det kändes bra. Det kändes också bra att detta var mitt tionde årsmöte som generalsekreterare och detta kunde ”firas” med att medlemsorganisationerna beslutade om ett så offensivt och spännande dokument som visar vägen till konsumenters självklara rätt till skydd, inflytande och medvetna val. Visionen ger ”löften” om hur konsumenterna ska ha det 2020 och hur vi kommer dit. Nyckelfrasen är ”Konsumentmakt nu”. Bland annat vill vi kämpa för att konsumenterna ska vara trygga, kompetenta och handlingskraftiga, har en stark röst med makt över sin konsumtion och ha en fungerande marknad de hållbara valen är enkla och möjliga för alla. Handlingsplanen ligger till grund våra årliga mål och strategierna för att uppnå dem. Det är en grundpelare i hela vår verksamhet och som gammal ”konsumentkämpe” känns det väldigt inspirerande att ha en så stark grund att fortsätta jobba på. Några andra nyckelord: Vi ska uppfattas som engagerade, kunniga, representativa, relevanta, oberoende och orädda. Och vi ska ge järnet. Läs hela visionen här.