Att välja gymnasieskola är ett rejält bryderi för föräldrar och ungdomar. Nyss ringde en pappa till mig och ville diskutera problemet. Han påpekade att den oberoende information som finns handlar bara om skolan ifråga fått godkänt eller inte. Och som han sa ”Köper jag en dålig kaffebryggare kan jag köpa en ny. Men här får jag i praktiken ingen andra chans”. Alltså: När man ska göra detta oerhört viktiga val i livet så är informationen tämligen bristfällig. Det som finns är vad andra föräldrar säger, rykten, vittnesmål. Och förstås vad skolorna själva påstår. Reklam, alltså. Det kan vara bra men är en partsinlaga, där det i värsta fall kan vara vilseledande samt att man förtiger viktiga fakta, som skulle kunna avgöra ett reellt val. Dessutom kan man kraftigt ifrågasätta om gymnasieskolorna ska använda allt mer av skattepengar till marknadsföring, vilket SVT-Rapport beskrev igår. Självfallet är det bra att det finns olika inriktning på skolor. Men konkurrensutsättning måste fungera hela vägen ut. Man måste kunna göra medvetna val av skolor, liksom man köra det av fläskkotletten eller jeansen. Här behöver politiker och myndigheter göra det mycket enklare för oss skol-konsumenter.