Hälften av alla människor är kvinnor. Det kan man inte tro när man ser annonsering, tittar på produktinformation, ser utbud och hör säljsnacket i stora delar av handeln. Och läser bruksanvisningar. Jag är visserligen man men det är ju rätt uppenbart att det finns mycket kvar att göra, vilket är värt att uppmärksamma idag på kvinnodagen. Ta hemelektronikbranschen eller byggvaruhusen – hur tänker de när det gäller målgruppen kvinnor?? Inte alls, tror jag. Exponeringen, informationen – rätt mycket är mer avskräckande än lockande för kvinnor. Jag har inga belägg för det men jag tror jag gissar rätt om jag säger att en överväldigande majoritet av säljarna på Siba, OnOff, BauHaus och deras konkurrenter är män.
Det korkade är ju att de missar en massa kunder genom traditionellt, stereotypt tänkande. Skärpning! Jag vet många i min närhet, varav en hel del råkar vara kvinnor, som har dåligt självförtroende när det gäller teknik (”äh, jag begriper ju inte det där…”). Vad gör handel och tillverkare för att ändra på det? Inte mycket. Det finns en särskild tekniksajt för kvinnor som heter Lilla gumman (fyndigt namn!) som kan rekommenderas och som försöker förklara hur det funkar – egentligen. Att titta på den är att bli otäckt varse om hur långt vi har kvar.
Och eftersom det är kvinnodagen – varför är reklamen ännu är 2011 så förbannat könsstereotyp? Titta bara på leksaksreklamen. Suck. Ett jämställt samhälle är en fråga om logik och rättvisa och hållbar utveckling.