Sommaren har knappast, åtminstone inte för mig, lockat så mycket till innesittande och TV-tittande. Men när väl TV-hösten drar igång kommer vi att märka en del förändringar i rutan. Av tveksamt värde för oss konsumenter. På söndag träder nämligen den nya Radio- och TV-lagen i kraft. Därmed kan kanalerna sända så mycket reklam de vill och lagen öppnar också upp för nya ”kreativa” produktplaceringar (detta hoppas i alla fall reklambranschen, vilket är ett oroväckande tecken – ”kreativt” brukar betyda mer och mer svåridentifierbar reklam). Visst behövs reklampengar för allt utom public service, men nånstans måste det finnas en gräns och nånstans måste man ta in ett konsumentperspektiv. Många med mig är hjärtligt trötta på exempelvis fyrans långa och allt fler reklamavbrott, som gör en ordinär nittiominutersrulle nästan tre timmar lång. Man hinner knappt hämta sig och komma in i handlingen efter ett avbrott innan Mediamarkt eller Tele2 dundrar in i vardagsrummet med exakt samma fjanterier som innan.
Det blir intressant att följa utvecklingen, hur mycket de kommersiella TV-kanalerna vågar öka reklamtiden ytterligare innan flertalet tittare definitivt tröttnar. Bättre för oss konsumenter blir det i alla fall inte.
Ånej! Jag har lyckats missa att dessa nya, ”fina” lagändringarna ska träda i kraft. Som om det inte är nog med reklam i TV redan, nu får de ha mer! Jag förstår inte att det ska vara så förbenat dyrt med TV. Först betalar vi en redig slant till t.ex. Telia, Comhem, Boxer eller vilken TV-leverantör vi nu har, sen ska vi utstå en massa reklam. Jag betalar hellre en extra slant för att slippa reklamen. Varför kan de inte ha samma upplägg som t.ex. Spotify (du kan lyssna gratis till en lägre kvalitet samt utstå reklam, eller du kan betala och få högre kvalitet och slippa reklamen). Jag är så less reklamen så jag hyr mer och mer film och TV-serier på DVD, på så sätt slipper jag reklamen.
Förresten, jag glömde fråga en sak: Vet du vad de olika politiska partierna säger i frågan?