Aaaaah, folkbildning

Har precis sett nya Plus på TV. En halvtimme har blivit en hel och Sverker har bytt program. Denna bastion inom konsumentjournalistiken skulle nu pröva en ny form och det skulle kunna bli ytligt, tramsigt, trist eller oengagerande. Men det blev det inte. De höll spänningen vid liv hela timmen ut med tre parallella historier. De kompletterade varandra, liksom de tre programledarna. Detta var TV som berörde (lite smetigt ibland i skildringen av kvinnan som sparade till teckenspråkskurs, men OK). Och i alla tre fallen var det genuin folkbildning, var och en på sitt sätt. Ytterligare nån miljon har nu klart för sig en av konsumentköplagens viktigaste regler: Att det inte är tillåtet att bolla drabbade kunder mellan olika parter. Och som fattar vad en Xbox är för grunka. Särskilt gillade jag uppsummeringen på slutet, med den självklara frågan om Dell tänker bemöta framtida kunder på samma sätt som skett när TV-kameran var där. Det klingade rätt ihåligt, det där som direktören sa om bemötande och service. Hoppas de följer upp.

Be Sociable, Share!

2 reaktion på “Aaaaah, folkbildning

  1. Kan tyvärr inte hålla med om att det var en förbättring. Detta dokuformat jnär man måste splitta upp ett reportage i en massa delar och sprida ut det öve en hel timme är ganska tröttande. Litar dom inte på att man klarar av att koncentrera sig på en sak mer an 5 -10 minuter. Och Charlies reportage med de som behöver spara och göra upp en budget för att kunna genomföra en dröm tycker jag ligegr på gränsen till konsumentjournalistik. Ger inte mycket för ngn som förväntar sig ett program med konsumentfrågor.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *